företagsblogg

Därför behöver alla företag inom B2B en företagsblogg

Är det värt att ha en företagsblogg?

👍 Ja, det är värt om du vill öka:

  • trafiken till din webbplats
  • din varumärkeskännedom
  • antalet kvalitativa leads. 

Företag som bloggar genererar 67 % fler leads och får 55 % fler besökare till sin webbplats.

Låter det som något ditt företag behöver?

Här får du veta vad en företagsblogg är och varför alla företag inom B2B behöver en. Jag går också igenom exakt hur en blogg kan hjälpa ditt företag att växa. 

Vad är en företagsblogg?

En företagsblogg är en webbsida på ett företags webbplats som uppdateras regelbundet med content. Den berör vanligen ett specifikt ämne, som marknadsföring eller hållbarhetsfrågor. Företag kan använda sig av bloggar för att öka sin organiska trafik, få fler relevanta leads och bygga sitt varumärke.

Bloggar används flitigt inom content marketing och inbound marketing

En blogg är den perfekta plattformen för företag som vill dela med sig av kunskap och expertis. Till exempel i form av artiklar, blogginlägg, kundcase och white papers. 

Varför behöver företag inom B2B en blogg?

Potentiella kunder inom B2B läser företagsbloggar i sitt sökande efter svar och lösningar.

Ja, det gäller även inom din bransch. Faktum är att de flesta av oss besöker bloggar regelbundet, men vi är inte alltid medvetna om det.

Så här brukar det gå till: Innan vi ska köpa något gör vi en sökning på Google. Vi gör det oavsett om vi ska köpa en dammsugare eller ett CRM-system. I vårt sökande kommer vi förr eller senare att hamna på en blogg. Där kommer vi att läsa ett blogginlägg som tipsar oss om vilken dammsugare eller vilket CRM-system vi ska välja.

Vi kanske inte alltid inser det, men bloggar har en stor påverkan på var vi väljer att spendera våra pengar. 

Det betyder att: Företag med en blogg har större chans att nå personer som behöver deras tjänster och produkter.

Om dina potentiella kunder inte hamnar på din blogg är risken stor att de hamnar på en konkurrents.

Så får bloggar B2B-företag att växa

Drar rätt trafik till din webbplats: En framgångsrik företagsblogg ökar inte bara trafiken till din webbplats, den hjälper dig också att attrahera rätt trafik. Du attraherar rätt trafik genom att implementera SEO och skriva om ämnen som tilltalar målgruppen.

✍️ Den här bloggen handlar till exempel om marknadsföring. Det gör den eftersom jag är en content writer som erbjuder mina tjänster till personer som har ett intresse för marknadsföring.

Hjälper dig att konvertera trafiken till leads: Varje läsare på din blogg är ett potentiellt lead. Du kan konvertera läsare till leads genom att placera en CTA (call to action) i slutet av blogginläggen. En CTA kan till exempel vara att ladda ner ett white paper, i utbyte mot läsarens kontaktuppgifter. 

Företagsbloggen är med andra ord ett effektivt verktyg för företag som vill skala upp. Fler blogginlägg betyder mer trafik, fler leads och fler kunder. 

5 anledningar att ha en företagsblogg

  1. Ökar den organiska trafiken.
  2. Genererar fler kvalitativa leads.
  3. Bygger ett starkare varumärke.
  4. Levererar resultat 24/7.
  5. Stärker företagets auktoritet.

1. Fler besökare till din webbplats 

Du kan öka den organiska trafiken till din webbplats genom att ha en företagsblogg som uppdateras regelbundet.

Mer trafik betyder fler leads som kan bli betalande kunder – därför är det viktigt för företag att behålla och öka trafiken kontinuerligt. Du ökar trafiken genom att skapa och publicera SEO-optimerat innehåll på bloggen.

Nu kanske du tänker att du lika gärna kan betala för trafik?

Det stämmer, du kan använda Google Ads för att annonsera i sökresultatet. Nackdelen är att det kan bli dyrt och så fort du slutar betala, slutar trafiken att komma. 

En företagsblogg är ett bättre alternativ för dig som vill spara pengar och behålla trafiken långsiktigt.

2. Ökat antal konverteringar

En företagsblogg kan också hjälpa dig att konvertera fler leads. 

För att göra det behöver du placera CTA:s i dina blogginlägg. En CTA är en knapp eller länk som uppmanar besökaren att genomföra en handling. Till exempel att prenumerera på företagets nyhetsbrev, ladda ner ett white paper eller boka en demo.

Så här kan det gå till:

  • Besökaren kommer till din företagsblogg genom en sökning på Google. 
  • Besökaren läser ett blogginlägg och upptäcker en CTA.
  • Besökaren klickar på din CTA för att ladda ner ett white paper.
  • Besökaren kommer till en landningssida med ett formulär.
  • Besökaren fyller i formuläret och ger sina kontaktuppgifter i utbyte mot ett white paper. 
  • Besökaren har nu konverterats till ett lead.

Använd gärna marketing automation för att följa upp relevanta leads med lead nurturing-mejl. 

3. Ökad varumärkeskännedom

Företag som bloggar regelbundet har alltid content att dela på sociala medier.

Det hjälper dig att bygga varumärkeskännedom och nå en bredare publik än dina direkta följare. När ditt innehåll får spridning kan det locka nya besökare till din webbplats, som på sikt kan omvandlas till leads och kunder.

4. Resultat som fortsätter att leverera 24/7

Din företagsblogg jobbar dygnet runt, alla dagar om året. Det betyder att den fortsätter generera trafik och leads, även efter att du har gått hem för dagen eller tagit semester.

En blogg kan och bör ge långsiktiga resultat. Företag har mycket att vinna på att skapa tidlöst content, som behåller sin relevans under månader och år framöver. Även känt som “evergreen content”. 🍀

Det kan ta ett tag att se resultat från en företagsblogg, men när de väl dyker upp är de där för att stanna.

Ett tips är att skapa en contentstrategi för företagets blogg. 

Om du är strategisk med din blogg kan du räkna med att den kommer fortsätta dra in trafik och leads även i framtiden. Oavsett om du lägger ner tid och resurser på den eller inte. Du behöver uppdatera din blogg då och då för att behålla trafiken – men det är en billig investering i förhållande till resultatet.

5. Ökad auktoritet

Genom att ha en blogg kan du förse sin målgrupp med insiktsfullt innehåll. Det främjar starka kundrelationer och positionerar ditt företag som en thought leader.

🎯 Känner du inte din målgrupp än? Gör en målgruppsanalys

En företagsblogg kan användas för att utbilda potentiella kunder inom ett specifikt ämne. 

De flesta av oss är mer benägna att köpa en produkt eller tjänst av någon vi har en relation med. Gärna någon som har tagit sig tid att utbilda oss genom att erbjuda gratis content.

52 % av B2B-kunder är mer benägna att köpa från ett företag efter att ha tagit del av deras innehåll.

En bra företagsblogg ska besvara målgruppens frågor och presentera lösningar på deras utmaningar. Om du kan göra det har du stor chans att positionera dig som en trovärdig informationskälla. 

Var vänder man sig när man ska göra research inför ett köp? Till en trovärdig informationskälla.

Avslutningsvis är en företagsblogg en värdefull resurs för B2B-företag. Genom att leverera relevant innehåll kan företag bygga starka relationer med sina kunder. Om du inte har en företagsblogg än (eller om du har en men inte publicerar regelbundet) är det hög tid att komma igång nu!

👋 Vill du uppdatera din företagsblogg regelbundet, men har inte tid att skapa content? Kontakta mig så hjälper jag dig med blogginlägg som ökar din organiska trafik.