vad är seo

Sökmotoroptimering: Vad betyder SEO och hur fungerar det?

I den här guiden får du veta vad SEO betyder och varför alla företag bör implementera det i sin marknadsföring. Du får också en grundkurs i vad som krävs för att ranka i toppen av Googles sökresultat.

Vet du redan vad du vill läsa om? Hoppa vidare till den del du är intresserad av. 

Vad betyder sökmotoroptimering (SEO)?

SEO betyder search engine optimisation, eller sökmotoroptimering som vi säger på svenska. Det är en metod inom marknadsföring som går ut på att förbättra en webbplats eller webbsidas ranking i sökmotorernas organiska (ej betalda) sökresultat.

Sökmotoroptimering går ut på att göra en webbplats innehåll relevant för sökmotorernas algoritmer. För att få en webbsida att ranka i toppen av sökresultatet (på Google, Bing eller Yahoo) behöver vi SEO-optimera den. 

Det gör vi bland annat genom att implementera relevanta nyckelord, skapa content av hög kvalitet och förbättra webbplatsens användarupplevelse.  

Företag kan använda sig av SEO för att öka den organiska trafiken till sin webbplats, attrahera fler kvalificerade leads och konvertera dem till kunder. 

Hur fungerar SEO?

SEO går ut på att optimera en webbplats för att få den att synas högre upp i sökresultaten. Det gör du bland annat genom att:

  • Identifiera och använda relevanta nyckelord i webbplatsens innehåll.
  • Skapa en användarvänlig webbplats som gör det lätt för besökare att hitta vad de söker efter.
  • Producera relevant content av hög kvalitet. 
  • Optimera den interna länkstrukturen.
  • Bygga externa länkar från webbplatser med hög domain authority. 
  • Utföra tekniska SEO-åtgärder, som att förbättra webbplatsens laddningstid och säkerställa indexering.

Varför ska B2B-företag använda sig av SEO?

SEO är ett av de mest effektiva verktygen för företag som vill attrahera kvalitativa leads.

Företag som förstår sig på SEO har större möjligheter att öka sin försäljning och etablera sig som auktoriteter inom sin bransch.  

📊 Det beror bland annat på att:

  • 75 % av B2B-kunder inte scrollar längre än Googles förstasida för att hitta ett företag som erbjuder den produkt eller tjänst de söker efter.
  • Ditt företag kommer att få 27,6 % av alla klick om ni ligger på Googles förstaplats i det organiska söket.


Om du jobbar aktivt med SEO kommer du med stor sannolikhet att gå om konkurrenter som inte gör det. Anlita en SEO skribent om du behöver hjälp med att skriva SEO-optimerade texter.

SEO hjälper företag att:

  • Få mer organisk trafik: Genom att SEO-optimera företagets webbplats kan du öka den organiska trafiken och nå ut till fler potentiella kunder. 
  • Få mer relevant trafik: SEO bygger på att attrahera besökare som självmant söker efter de tjänster eller produkter ditt företag erbjuder. Det resulterar i att du får leads som har större chans att konvertera till kunder.
  • Skapa långsiktiga resultat: Sökmotoroptimering handlar om att bygga långsiktiga resultat. Det content du skapar idag kan i bästa fall fortsätta att leverera trafik och leads långt in i framtiden.
  • Spara pengar på marknadsföring: Bra SEO är mer kostnadseffektivt än till exempel annonsering. Du kan ofta räkna med bättre och mer långsiktiga resultat, för en mindre summa.
  • Bygga auktoritet: Genom att ranka högt på Google kan ditt företag öka sin varumärkeskännedom och positionera sig som en auktoritet inom sin bransch.

5 steg för att lyckas med SEO och ranka högt på Google

  1. Gör en sökordsanalys.
  2. Skapa SEO-optimerade texter.
  3. Säkerställ att webbplatsen indexeras av sökmotorer.
  4. Bygg länkar och domain authority.
  5. Förbättra webbplatsens laddningstid.

1. Gör en analys av relevanta sökord

Första steget är att förstå vilka nyckelord din målgrupp faktiskt söker efter. Om du är osäker på företagets målgrupp kan du börja med att göra en målgruppsanalys

Använd ett SEO-verktyg, till exempel Ahrefs, för att identifiera nyckelord som dina potentiella kunder söker efter.

Google Trends och Ubersuggest är två SEO-verktyg som är gratis och helt okej att börja med.

Sökordsanalysen kommer tala om vilken sorts content du ska skapa för att dyka upp i målgruppens sökresultat. 

Det första steget i sökordsanalysen är att identifiera din potentiella kunds utmaningar och hur din produkt eller tjänst kan lösa dem.

Om du redan jobbar med inbound marketing vet du vad jag menar här. 

Tänk dig in i kundens situation – vad skulle den här personen googla efter?

Ett misstag många företag gör är att bara fokusera på uppenbara sökord som är relevanta för deras produkt eller tjänst.

Till exempel: Om företaget säljer CRM-system riktar de in sig på sökord som “CRM”, med en sökvolym på 8000 i månaden. 

De uppenbara sökorden är ofta de som har mest trafik och är svårast att ranka på. Särskilt om din webbplats är ny och inte har hunnit bygga upp domain authority än. 

Därför är det viktigt att komplettera med andra nyckelord som kan vara av intresse för målgruppen, men har mindre trafik och är lättare att ranka på.

Till exempel: Företaget kan prova att också rikta in sig på sökord som “leadsgenerering” med en sökvolym på 170 i månaden. Eftersom en person som söker efter ett CRM-system troligen också är intresserad av att generera leads.

Inom B2B är säljcyklerna längre och affärerna större än inom B2C. Det gör att det blir mindre viktigt hur mycket trafik en webbplats har och desto viktigare att det är kvalitativa leads som kommer in. 

Ett sökord som drar in 10 relevanta besökare i månaden är bättre än ett som drar in 500 irrelevanta.

Därför är det viktigt att inte se ner på sökorden med låg trafik. Så länge de är av relevans för målgruppen kan de vara värda att satsa på.   

Om din målgrupp är specialister inom ett komplext område – till exempel informationssäkerhet – kan det vara värt att rådfråga en expert inom ämnet. På så vis kan du få insikt i vilka ord som används inom den specifika branschen. 

Idag vill många företag gärna undvika att använda sig av omoderna uttryck som “systemstöd” eller “beslutsstöd”, men det kan faktiskt vara nödvändigt för att dyka upp i söket hos den rätta målgruppen. 

När du har identifierat de rätta sökorden är det dags att börja implementera dem i texterna på din webbplats. 

2. Skriv SEO-optimerade texter

Nästa steg är SEO-optimering av webbplatsens innehåll. För att din webbplats ska synas högt upp i sökresultaten behöver du skapa innehåll som både är engagerande för användare och relevant för sökmotorerna.

Det är viktigt att SEO och contentstrategi går hand i hand.

Du vill integrera dina nyckelord i texterna på ett naturligt sätt, samtidigt som du erbjuder inspirerande insikter. Då ökar du sannolikheten att både ranka högt på Google och behålla målgruppens intresse.

Alla företag som jobbar med content marketing har stor nytta av sökmotoroptimering för att få ut sitt innehåll till rätt målgrupp. 

Om du vill lyckas med SEO är det helt avgörande att skapa content som är relevant och värdefullt för målgruppen.

👍 Google älskar texter som ger läsarna vad de vill ha – direkt.

Därför är det viktigt att ditt content inte bara fokuserar på nyckelord, utan också kan svara på frågor och lösa problem som läsarna har. 

Förr var det fullt möjligt att ranka högt genom att använda sig av så kallad “key word-stuffing” – att stoppa texterna fulla med sökord, utan att ta större hänsyn till läsupplevelsen. 

Idag är det inte lika enkelt. Googles algoritmer har blivit smartare och kräver att texten är av högre kvalitet för att den ska få ranka. Idag behöver content vara grammatiskt korrekt, lättläst och snabbt förse läsaren med informationen som eftersöktes. 

Om besökaren till exempel har sökt på “Vad betyder SEO?” är det viktigt att svaret på frågan ges i textens första stycke. 

Du kan med fördel både SEO-optimera webbtexten (texten på webbplatsens startsida och liknande) och blogginläggen/artiklarnaföretagets blogg

Så skriver du en SEO-optimerad text:

  • Se till att huvudsökordet finns med i textens rubriker (H1 och H2), ingressen, URL:en, meta description och SEO/meta-titel.
  • Implementera relevanta sökord på ett naturligt sätt genom hela texten.
  • Få texten korrad av någon som kan säkerställa att den är grammatiskt korrekt och flyter bra.
  • Säkerställ att texten förmedlar ett värde till läsaren och svarar på eventuella frågor (om det var en fråga läsaren sökte efter) redan i det första stycket. 
  • Använd mellanrubriker, punktlistor och styckeindelningar i texten, så att det blir lätt att läsa.
  • Implementera relevanta interna och externa länkar som kan tillföra värde till läsaren.
  • Säkerställ att texten får minst en internlänk från en annan sida på din webbplats och använd huvudsökordet i ankartexten.
  • Lägg till minst en bild i texten och se till att huvudsökordet finns med i bildens ALT-text.

✏️ Behöver du SEO-content till företagets webbplats? Kontakta mig så hjälper jag dig ta fram sökmotoroptimerade texter som ökar din organiska trafik och når din målgrupp.

3. Få webbplatsen att indexeras av sökmotorer

För att säkerställa att din webbplats indexeras av sökmotorer behöver du: 

  • Skapa en robots.txt-fil för att tala om för sökmotorerna vilka delar av din webbplats som ska indexeras. 
  • Skapa en XML sitemap för att hjälpa sökmotorerna att snabbt hitta och indexera alla sidor på din webbplats.
  • Undvika duplicerat innehåll, det kan förvirra sökmotorerna och påverka indexeringen.
  • Registrera din webbplats på Google Search Console för att identifiera eventuella problem som kan påverka indexeringen.

4. Bygg länkar och domain authority

En viktig del av SEO-strategin är att bygga externa länkar för att öka webbplatsens domain authority (DA).

Domain authority är en värderingsskala på 1-100 som används för att bedöma en webbplats auktoritet. Ju högre domain authority din webbplats har, desto större chans har du att ranka på svåra nyckelord.

Om du inte vet vilken domain authority din webbplats har kan du kolla upp det i Ahrefs Domain Authority Checker.

Du kan öka din DA genom att få andra webbplatser, gärna dem högt DA, att länka till dig.

Tips för att bygga länkar och öka domain authority:

  • Skapa content av hög kvalitet: Om du skapar content som är värdefullt, unikt och relevant kan det leda till att andra webbplatser naturligt vill länka till det. 
  • Dela innehåll på sociala medier: Chansen att ditt content sprids och når en större publik (som är villiga att länka till det) är större om du delar det på sociala medier.
  • Gästblogga: Erbjuda dig att skiva gästinlägg på webbplatser inom din bransch som har hög DA och inkludera länkar till din egen webbplats.  
  • Optimera den interna länkstrukturen: Se till att det finns en tydlig intern länkstruktur mellan innehåll på din webbplats, låt till exempel relevanta blogginlägg/artiklar länka till varandra. 
  • Pressmeddelanden: Publicera pressmeddelanden i digitala pressrum som BreakIt för att få länkar till din webbplats och samtidigt bygga ditt varumärke

5. Optimera webbplatsens laddningstid

Besökare förväntar sig snabba laddningstider och om din webbplats är långsam riskerar du att de lämnar sidan innan den ens hunnit ladda klart. 

Google ser det här som ett tecken på att ditt content inte gav besökaren svaret den letade efter – och straffar din webbplats genom att inte låta den ranka. 

Webbplatser med snabb laddningstid har en tendens att ranka högre eftersom:

  • Sökmotorer kan indexera sidorna snabbare.
  • Google vill erbjuda besökarna den bästa möjliga användarupplevelsen.

Om din webbplats är långsam kan du förbättra laddningstiden genom att:

  • Komprimera bilderna på webbplatsen så att de inte är för stora.
  • Använda caching för att lagra kopior av din webbplats på besökarens enhet.
  • Använda “lazy loading” för bilder och videor.
  • Byta till snabbare webbhosting/webbhotell. 

Vad är black hat SEO?

Black Hat SEO är oetiska metoder för sökoptimering som bryter mot sökmotorernas riktlinjer. Webbplatser som använder sig av de här metoderna riskerar att bli nedgraderade och avstängda från sökresultaten.

Några exempel på black hat SEO är:

  • Keyword stuffing: Överdriven användning av nyckelord, som ofta leder till osammanhängande innehåll.
  • Privata länknätverk: Användning av privata nätverk av lågkvalitativa webbplatser för att få länkar till sin webbplats.
  • Cloaking: En metod som visar en typ av innehåll för sökmotorerna och ett annat för besökarna. 

Visst är det möjligt att (ibland) få snabba resultat med de här metoderna, men det är inte långsiktigt hållbart. Sökmotorer som Google använder algoritmer för att identifiera och straffa black hat SEO. 

Det är alltid bäst att följa white hat SEO (principerna i den här guiden) och fokusera på att skapa innehåll av hög kvalitet som respekterar sökmotorernas riktlinjer. 

Vad är grey hat SEO?

Grey Hat SEO är metoder för sökoptimering som inte är lika extrema som black hat SEO, men ändå hamnar i en gråzon när det gäller att följa sökmotorernas riktlinjer. Webbplatser som använder sig av grey hat SEO löper också viss risk att straffas av sökmotorerna.

Några exempel på grey hat SEO är:

  • Betalda länkar: Det är en gråzon att köpa länkar till sin webbplats, även om det kan vara effektivt (så länge länkarna kommer från högkvalitativa webbplatser) för att öka domain authority. 
  • Content spinning: Skriva om någon annans content genom att ersätta vissa ord och fraser. 
  • Domain grabbig: Köpa domäner med syfte att sälja dem vidare snarare än att använda dem själv. 

Det är riskabelt att använda de här metoderna, även om det kan ge resultat. Mitt råd är att bygga upp en SEO-strategi som följer Googles riktlinjer och håller i längden. 

On-page vs. off-page SEO

On-page SEO, även känt som on-site SEO, går ut på att optimera innehållet och strukturen på webbplatsen för att få den att ranka bättre.

Exempel på on-page SEO:

  • Användning av relevanta nyckelord.
  • Optimering av webbplatsens interna länkstruktur.
  • Komprimering av bilder för snabbare laddningstid.

Off-page SEO, även kallat off-site SEO, handlar om att förbättra webbplatsens auktoritet och ranking genom externa åtgärder.

Exempel på off-page SEO:

  • Bygga länkar från andra webbplatser.
  • Göra gästinlägg på andra webbplatser.
  • Dela content på sociala medier.

Vad är skillnaden mellan SEO och SEM?

SEO går ut på att attrahera besökare genom att få en webbplats att ranka högt i det organiska sökresultatet. SEM går ut på att attrahera besökare med betalda annonser som syns i sökresultatet, till exempel Google Ads. SEO står för search engine optimization och SEM för search engine marketing. 

Vad finns det för nackdelar med SEO?

Det finns inga direkta nackdelar med SEO, förutom att det kan ta sin lilla tid och är beroende av sökmotorernas algoritmer.

Företag som implementerar SEO-strategier behöver ha realistiska förväntningar och vara beredda på att vänta några månader innan de ser resultat. 

Nackdelar med SEO:

  • Det kan ta tid innan du ser resultat.
  • Sökmotorernas algoritmer förändras regelbundet och det kan påverka dina resultat.

Vad finns det för fördelar med SEO?

SEO är ett oumbärligt verktyg för B2B-företag som vill få fler relevanta leads, öka sin trafik och bygga sitt varumärke.  

Fördelar med SEO:

  • Får företaget att synas högre upp i sökresultaten, vilket leder till ökad varumärkeskännedom.
  • Attraherar besökare som faktiskt söker efter det ditt företag erbjuder, vilket ger fler kvalitativa leads.
  • Det är billigt och ger långsiktiga resultat, till skillnad från betald annonsering. 

Sammanfattningsvis är sökoptimering en effektiv metod för B2B-företag som vill attrahera kvalitativa leads och skapa förtroende hos målgruppen. Genom att investera i SEO kan företag positionera sig som auktoriteter inom sin bransch och öka chanserna att nå sina affärsmål. 

👋 Behöver du hjälp med att skriva SEO-optimerade texter för B2B? Kontakta mig så löser jag det åt dig.