seo skribent

Checklista: Så anlitar du en SEO skribent för B2B

En SEO-skribent kan hjälpa dig att ranka bättre på Google och driva mer organisk trafik till din webbplats.

Idag är SEO en självklar del av de flesta företags marknadsföringsstrategier, men hur går det egentligen? 

Enligt en studie som Ahref gjorde har 90,63 % av alla sidor på Google ingen organisk trafik överhuvudtaget – och bara 5,7 % rankar på topp 10 inom ett år efter att de har publicerats. 

Det betyder att: 

  1. De flesta företag kan göra bättre ifrån sig. 
  2. Företag som jobbar aktivt med SEO har alla möjligheter att konkurrera ut dem som inte gör det. 
  3. Sökmotoroptimering är mer komplext än många tror. 

Vill du att dina webbsidor ska tillhöra de lyckliga 9,37 % som får organisk trafik från Google?

Då är den här guiden för dig! Här får du veta vad en SEO-skribent gör och vad du ska tänka på innan du anlitar en för ditt B2B-företag.

Vad gör en SEO-skribent?

En SEO-skribent skriver texter som är anpassade för sökmotorernas algoritmer, med syfte att driva organisk trafik till en webbplats. Organisk trafik leder i sin tur till fler kvalitativa leads som kan konverteras till långsiktiga kunder.

Det är viktigt att en SEO-optimerad text innehåller de nyckelord som målgruppen söker efter, men det är långt ifrån allt som krävs för att ranka på Google. 

En SEO skribent bör veta hur man:

  • Gör en sökordsanalys, med verktyg som Ahrefs eller SeRanking. 
  • Inkluderar primära och relaterade sökord i en text.
  • Formulerar SEO-vänliga rubriker, meta descriptions, URL:er och SEO/meta-titlar. 
  • Implementerar interna och externa länkar. 
  • Skriver texter som flyter bra och är fria från stavfel.
  • Presenterar tydliga svar på läsarens frågor.

En utmaning med att skriva för SEO är att Google ständigt blir smartare och uppdaterar sina algoritmer. Därför är det också viktigt att en SEO skribent håller sig uppdaterad på algoritmernas förändringar. 

Hur kan SEO-texter hjälpa företag inom B2B att växa?

Google får cirka 3,5 miljarder sökningar per dag – och dina kunder finns säkerligen bland dem.

När du rankar i det organiska söket på Googles förstasida får du gratis, relevant och återkommande trafik till din webbplats. 

Det går att betala för trafik, men så snart du slutar betala kommer besökarna att försvinna. Till skillnad från den organiska trafiken, som kan fortsätta att generera resultat under lång tid framöver. Oavsett om du jobbar aktivt för det eller inte. 

Så kan välskrivna SEO-texter hjälpa B2B-företag att växa:

  • Ökad synlighet: När din webbplats rankar på Googles förstasida kommer fler potentiella kunder i kontakt med ditt varumärke. 
  • Relevant trafik: Leads som självmant söker sig till din webbplats har större chans att konverteras till kunder. 
  • Bättre kundrelationer: Företag som erbjuder innehåll som hjälper målgruppen kan bygga starkare relationer med såväl befintliga som potentiella kunder. 
  • Ökad auktoritet: Genom att publicera pedagogiskt innehåll som syns högt upp på Google kan företag positionera sig som thought leaders. 
  • Kostnadseffektivt: I jämförelse med många andra metoder för marknadsföring är sökmotoroptimering ett kostnadseffektivt sätt att attrahera kvalificerade leads.

Så anlitar du en SEO-skribent som hjälper dig ranka på Google

  1. Identifiera din målgrupp. 
  2. Välj vilka ämnen du vill lyfta. 
  3. Hitta nyckelord (eller säkerställ att SEO-skribenten kan göra det). 
  4. Sätt mål och bestäm vilken typ av content du behöver. 
  5. Skapa en process för analys och optimering. 

1. Vilken är din målgrupp?

De flesta företag har hyfsad koll på sin målgrupp, men om du inte har det rekommenderar jag att du gör en målgruppsanalys. SEO-skribenten kommer att vilja veta vilken målgrupp texterna ska anpassas efter. 

Det är viktigt att allt content ditt företag levererar (SEO-optimerat eller inte) har målgruppens behov, utmaningar, preferenser och beteende i fokus. Målgruppsanpassat innehåll attraherar relevanta leads, samtidigt som det ökar chansen för interaktioner och delningar på sociala medier.  

När du har koll på målgruppen kan du börja fundera på vilka ämnen de är intresserade av att läsa om. 

2. Vilka ämnen vill du lyfta?

Innan du anlitar en SEO-skribent är det bra att bestämma vilka ämnen du vill att personen ska skriva om. Om ämnena är komplexa och till exempel kräver intervjuer med experter, kan det vara klokt att välja en SEO-skribent med erfarenhet inom branschen. 

Ämnena kommer att variera beroende vad du har för mål med ditt content. Det huvudsakliga målet är troligen att öka den organiska trafiken, men du kan kombinera det med flera mål. 

Exempel på ytterligare mål kan vara att bygga thought leadership, nå ut till en ny målgrupp eller öka antalet konverteringar.

Förslag på frågor att ställa när du väljer ämnen:

  • Vad är målgruppens utmaningar och problem?
  • Hur kan företagets produkt eller tjänst lösa målgruppens utmaningar och problem?
  • Vad är aktuellt inom branschen just nu? (Exempelvis frågeställningar, events eller lagstiftningar.) 
  • Vilka frågor vill målgruppen ha svar på?
  • Vilken information behövs för att övertyga beslutsfattare att köpa företagets produkt eller tjänst?
  • Vad söker målgruppen efter på Google? (Använd ett verktyg som Ahrefs för att ta reda på det.)

3. Vilka nyckelord är relevanta?

Nästa steg är att göra en sökordsanalys och identifiera relevanta nyckelord. Du kan göra det själv (om du har resurser inhouse) eller ta hjälp av SEO-skribenten.

Låt sökordsanalysen utgå ifrån ämnena du identifierade i det föregående steget. Ett SEO-verktyg kommer hjälpa dig att hitta sökord inom ramen för dina ämnen.

SERankings exempel på nyckelord utifrån ämnet “SEO”:

  • SEO test.
  • Vad är SEO.
  • Tips SEO.
  • SEO strategier. 
  • Guide SEO.

 Kom ihåg: Det viktiga är inte hur många gånger nyckelorden används, utan var i texten de placeras. 

En webbsida ska ha ett primärt nyckelord och (gärna) flera relaterade. Det primära nyckelordet ska inkluderas i den löpande texten, meta description, meta/SEO-titel, URL, rubriker och bildernas alt-texter.

4. Vilken sorts content behöver du?

Innan du anlitar en SEO skribent är det bra att bestämma vilken sorts content du behöver. Det kommer påverka vilken sorts SEO skribent du ska anlita. Fundera på om du behöver en SEO content writer eller en SEO copywriter – eller kanske någon som kan båda delarna.

En SEO content writer skriver blogginlägg, white papers och artiklar. En SEO copywriter skriver webbtexter, landningssidor och produktbeskrivningar. 

Det är viktigt att vara medveten om att allt content inte behöver SEO-optimeras. Innehållet i ett nyhetsbrev, mejl, white paper eller en annons är till exempel inte sökbart. Om du vill skapa ett white paper som kan nås från organiskt sök kan du publicera det på en SEO-optimerad landningssida. 

5. Hur ska innehållet följas upp och optimeras? 

SEO-texter behöver såklart följas upp, analyseras och optimeras löpande. 

Det är bra att bestämma i förväg hur ofta innehållet ska följas upp och utifrån vilka KPI:er. Om du gör ändringar i innehållet är det bra att dokumentera dem, så att du kan gå tillbaka och se om de gav något resultat. 

Vänta minst tre månader innan du gör några ändringar i ditt content.

SEO tar tid och du kommer inte att se resultat över en natt. Ibland kan det ta 3-6 månader innan den organiska trafiken börjar dyka upp. Det beror helt på hur svåra nyckelord du har valt, hur bra ditt innehåll är och hur hög domain authority din webbplats har. 

Du behöver hålla koll på dina nyckelords placeringar på Google, även efter att de har börjat ranka bra. Om du har valt ett nyckelord med hög konkurrens kan du räkna med att andra kommer försöka ta din plats.

Evergreen content (tidlöst innehåll) brukar generellt inte kräva särskilt mycket justeringar i efterhand, men det beror som sagt också på konkurrensen. 

Exempel på KPI:er att följa upp:

  • Antal klick.
  • Antal visningar.
  • Antal externa länkar.
  • Antal nyckelord som rankar. 
  • Nyckelordens ranking. 

Sammanfattningsvis kan en SEO-skribent hjälpa B2B-företag att förbättra sina placeringar på Google och öka den organiska trafiken. Organisk trafik attraherar leads som kan konverteras till långsiktiga kunder. Jag hoppas att informationen i guiden har varit hjälpsam och önskar dig lycka till med att hitta en SEO skribent som passar ditt företag!

Behöver du en SEO skribent med inriktning på B2B SaaS-bolag? Kontakta mig så hjälper jag dig med texter som både engagerar målgruppen och rankar bra på Google.